Know More About Palestine

Monday Jan. 31, 2011 8:50 AM (EST+7)
Egypt's al-Jazeera ban shows channel's key role

Read more: al-Jazeera, media, freedom of the press, press freedom, Egypt protests, protests, demonstrations

CAIRO, Jan 30 (Andrew Hammond/Reuters) - Egypt's decision on Sunday to close the offices of Al Jazeera illustrates the leading role the Arabic broadcaster has taken in reporting unprecedented popular revolts against Arab rulers.

Egypt has often harassed the Qatar-based channel since it started in 1996, setting off a revolution in Arab media in the face of state-controlled information, but it had never before tried to shut down its operations completely.

The channel led coverage of a Tunisian uprising that toppled Zine al-Abidine Ben Ali earlier this month, even though it was already banned from the North African country.

Then, sensing that Tunisia's example would set off copycat movements elsewhere, the channel charted mobilization in Egypt that led to huge protests in the past week demanding the end of President Hosni Mubarak's rule.

Al Jazeera saw the gravity of the situation (in Tunisia and Egypt), said Shadi Hamid of Doha's Brookings Institute. They saw it was going to be big before other people did and that it would stand as one of the historic moments in Arab history.

Arab governments have often closed the offices of the channel, which helped put tiny Gulf state Qatar on the map and boosted its status as a leader of regional diplomacy.

A major oil and gas power, Qatar employs vast resources to back the channel. This month it released a stack of secret documents revealing embarrassing Palestinian Authority concessions to Israel in peace talks.

A leaked U.S. diplomatic cable released by WikiLeaks in December said U.S. diplomats saw Al Jazeera as a bargaining tool used by Qatar in its foreign policy. Emad Gad of the Al Ahram Strategic and Political Studies Centre said the effort to smother Al Jazeera was the last effort of a dying authoritarian system to control events in the traditional heavy-handed manner.

He cited a government move to block the Internet and mobile phone networks on Friday in an effort to stop people gathering.

Is cutting the Internet or the mobile network in 2011 a solution? This is equivalent to that. It's the behaviour of a dictatorial state breathing its last, Gad said.

Social media and mobile phone technology have also been cited as playing a major role in the street mobilisations of the past month, which touched Yemen and Jordan too.


Having ignored the protests for five days, Egyptian state TV has now focussed on the disorder that erupted after security forces withdrew from streets on Friday rather than the protests. On Sunday state TV -- which like other Arab official outlets has tried to modernise to keep up with the Qatari trend-setter -- sniped against the station saying only a handful of protesters were in central Cairo.

Yet, Al Jazeera continued to carry live images of crowds on Tahrir, using a still camera fixed above the square. It also has a live channel which Egypt tried to block on its Nilesat satellite last week.

We should have taken steps before with this channel since it has caused more destruction than Israel for Egypt, governor of Minya province, Ahmed Diaeddin, raged on state TV. I call for the trial of Al Jazeera correspondents as traitors. Salah Issa, editor the state-owned weekly al-Qahira, said Islamists often said to dominate Al Jazeera's editorial line were driven by a vendetta against Mubarak.

It's managers think they are creating a revolution, first in Tunisia, now in Egypt, he said.

Saudi-owned Al Arabiya has been more conservative in covering the Arab uprisings -- less proactive in covering the protests in the early stage and quicker to promote a return to stability once concessions are offered.

As'ad AbuKhalil, a politics professor in the United States, wrote on his popular site that Egyptian and Saudi media were both trying to discredit the protest movement.

House of Saud's propaganda is on over-drive. They are really trying hard to discredit the protests in Egypt, he said, citing a headline in Saudi-owned daily Asharq al-Awsat Egypt mutilates itself. (Editing by Samia Nakhoul/Maria Golovnina)







Al-Madaris St. (same building as
MBC and al-Arabiya studios)
First Floor, Al-Bireh
PO Box 4045, Ramallah
PO Box 25047, Jerusalem 97300
Phone: ++972-2-297-6555
Fax: ++972-2-297-6555
Log in to My JMCC
 or Sign Up
Forgot your password?Close
Front Page
My Comments Photo of the Day
Calendar Hot Spot(for journalists)
Audio of the Day Video of the Day
Most Popular Historical Timeline
Noticeboard Blogs
My Tags Help Desk
User Info
First Name
Last Name
My Tags 
I am a
After signing up,you will receive
an automatically
generated password in your
Recover Password
Submit Your Email
 or Sign Up